Overlijden
-
Waar moet ik een overlijdensmelding doen?
Als iemand overleden is, moet u dit binnen zes werkdagen aangeven bij de burgerlijke stand van uw gemeente. De gemeente maakt vervolgens een akte van overlijden op. Hiervan kunt u op verzoek een uittreksel ontvangen. Een uittreksel van de akte van overlijden is nodig om allerlei formele zaken te regelen. Wij hebben hiervan een kopie nodig, wanneer de overblijvende partner de hypotheek niet kan betalen.
Neem contact op met ons om de gevolgen voor uw lening of hypotheek te bespreken.
-
Overlijdensrisicoverzekering
Vaak wordt bij een hypotheek een overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Wanneer uw partner overleden is, dan kunt u met het vrijgekomen bedrag uit de overlijdensrisicoverzekering (een deel van) de hypotheek aflossen. Dit betekent in veel gevallen dat u in de woning kunt blijven wonen.
-
Hypotheek met Nationale Hypotheekgarantie
Heeft u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG)? Wellicht komt u in aanmerking voor een tegemoetkoming van de NHG. Hiermee kunt u een periode van betalingsproblemen overbruggen. Blijkt dat uw woning verkocht moet worden en er ontstaat een restschuld, dan vult de NHG in sommige gevallen het verschil aan.
-
Afwikkelen nalatenschap
Wanneer iemand overlijdt dan laat diegene bezittingen na (zoals een woning, auto, bank- en spaartegoeden) en eventueel ook schulden (zoals een hypotheek of een persoonlijke lening). Het totaal aan bezittingen en schulden wordt nalatenschap genoemd. Om een juiste afweging te maken om een nalatenschap al dan niet te aanvaarden, is het belangrijk dat u informatie inwint over de bezittingen en de schulden. U heeft volgens de wet de tijd, het zogenaamde ‘recht van beraad’, om dit soort zaken uit te zoeken voordat u een keuze maakt. Uw notaris kan u hierin adviseren. Daarnaast wordt er een executeur-afwikkelingsbewindvoerder benoemd die alle zaken afhandelt.