Opvraag identiteitsbewijs
-
Waarom vragen jullie mij om mij opnieuw te identificeren? Mag dat wel?
Ja, dat mag. We zijn als financiële instelling verplicht om periodiek klantonderzoek te doen. Banken vervullen een poortwachtersfunctie in de strijd tegen fraude, witwassen en financiering van terrorisme. Dit is vastgelegd in de Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft). Deze wet vereist dat banken moeten weten wie hun klanten zijn. Banken moeten niet alleen periodiek de identiteit van hun klanten controleren, maar ook het bewijs daarvan vastleggen.
-
Vanuit welke wetgeving is periodiek klantonderzoek verplicht?
Vanuit de volgende wetgevingen zijn wij verplicht klantonderzoek te verrichten:
- De Wet Financieel Toezicht (Wft);
- De Wet ter voorkoming witwassen en financiering terrorisme (Wwft);
- De Sanctiewet (Sw).
-
Waarom hebben jullie de gegevens van mijn paspoort of identiteitsbewijs nodig?
De gegevens van uw paspoort en identiteitskaart zijn volledig. We vergelijken die gegevens met de gegevens die al bekend zijn bij ons.
-
Kan ik me identificeren met een buitenlands paspoort of identiteitsbewijs?
Ja, dat kan. Het is wel noodzakelijk dat u uw Nederlandse Burgerservicenummer (BSN) ook doorgeeft. Wij ontvangen dan ook graag een kopie van het document waarop uw BSN staat. Denk hierbij aan een salarisstrook of een document van de Belastingdienst.
-
Waarom kan ik me niet identificeren met mijn rijbewijs?
U kunt u inderdaad niet identificeren met uw rijbewijs. Dat komt omdat daarop een aantal belangrijke gegevens ontbreken die wij nodig hebben, zoals uw volledige voornamen.
Los daarvan vinden wij het belangrijk uw verblijfstatus en nationaliteit te controleren en vast te leggen. Dat zijn we ook verplicht vanuit de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). -
Ik heb geen geldig identiteitsbewijs. Kan ik uitstel krijgen?
Heeft u geen geldig identiteitsbewijs, bijvoorbeeld omdat deze is verlopen. Vraag er dan snel één aan bij de gemeente waar u woont. Is deze niet snel binnen? Geen probleem. U heeft in ieder geval, na ontvangst van de eerste brief, 4 weken de tijd om hem aan te leveren. U ontvangt daarna nog twee brieven. U heeft dus ruimschoots de tijd om een nieuw geldig identiteitsbewijs aan te vragen.
-
Moet ik mijn identiteitsbewijs ‘onbewerkt’ aanleveren?
Nee, dat hoeft niet. U mag uw pasfoto onherkenbaar maken. Alle overige gegevens, waaronder uw Burgerservicenummer (BSN) moeten wel goed leesbaar blijven. Waarom wij uw BSN nodig hebben, leest u bij ‘Waarom hebben jullie mijn Burgerservicenummer (BSN) nodig?
-
Waarom hebben jullie mijn Burgerservicenummer (BSN) nodig?
Alle financiële instellingen moeten één keer per jaar leninggegevens doorgeven aan de Belastingdienst. Dat heet renseignering. Het gaat dan om het openstaande leningbedrag op 1 januari en de betaalde rente over het voorgaande jaar. Deze verplichting staat in de Algemene Wet Rijksbelastingen (AWR).
-
Ik wil graag contact met de functionaris gegevensbescherming. Hoe kan ik dat doen?
Heeft u vragen over het gebruik van uw gegevens bij Hypinvest en wilt u daarover de functionaris gegevensbescherming spreken? Stuur dan een e-mail naar info@finqusadministratie.nl.
-
Wat gebeurt er met de gegevens die ik aanlever?
Uw kopie identiteitsbewijs wordt opgeslagen in uw klantdossier. De informatie wordt niet gedeeld met andere organisaties of bedrijven. Uw gegevens gebruiken we om aan onze wettelijke verplichting te voldoen. De gegevens worden niet gebruikt voor marketingacties of andere doeleinden.
-
Gaan jullie medewerkers zorgvuldig met mijn gegevens om?
Uw kopie identiteitsbewijs wordt opgeslagen in uw klantdossier. De informatie wordt niet gedeeld met andere organisaties of bedrijven. Uw gegevens gebruiken we om aan onze wettelijke verplichting te voldoen. De gegevens worden niet gebruikt voor marketingacties of andere doeleinden.
-
Hoelang bewaren jullie mijn gegevens?
Wij bewaren deze gegevens volgens de wettelijke bewaartermijn. Deze termijn is 7 jaar na volledige aflossing van de lening.
-
Kan Hypinvest maatregelen treffen, als ik me niet wil of kan (her)identificeren?
Ja, dat kan. Maar dat willen we natuurlijk voorkomen! U krijgt daarom een brief met uitgebreide uitleg en (tot twee) herinneringen. We zijn bij wet verplicht deze gegevens bij u op te vragen en deze ook daadwerkelijk van u te ontvangen, te controleren en op te slaan. Daar kunnen we helaas niets aan veranderen.
-
Waarom geven jullie bij het versturen van mijn ID-bewijs de voorkeur aan post?
Ja, dat kan. Maar dat willen we natuurlijk voorkomen! U krijgt daarom een brief met uitgebreide uitleg en (tot twee) herinneringen. We zijn bij wet verplicht deze gegevens bij u op te vragen en deze ook daadwerkelijk van u te ontvangen, te controleren en op te slaan. Daar kunnen we helaas niets aan veranderen.
-
Ik heb meerdere brieven ontvangen. Klopt dit wel?
Heeft u meerdere leningen bij Finqus, bijvoorbeeld een hypotheek en consumptief krediet? Dan heeft u inderdaad meerdere brieven ontvangen. Het is dan noodzakelijk dat u ons voor ieder contractnummer een kopie ID-bewijs stuurt.
Heeft u uw legitimatiebewijs al aangeleverd maar ook een herinneringsbrief ontvangen? Dan kunt u de herinneringsbrief als niet verzonden beschouwen.
Heeft u recent een van deze leningen volledig afgelost? Dan hoeft u voor het contractnummer behorende bij deze afgeloste lening geen kopie ID-bewijs meer toe te sturen.
-
Er is een (ex) partner die niet meer in beeld is. Moet die partner ook een kopie ID aanleveren?
Ja. Als het de bedoeling is of als de situatie is dat de partner ook debiteur blijft, dan willen wij ook graag een kopie ID van uw partner.
-
Mijn partner en ik zijn gescheiden en ik ben in de woning blijven wonen. Moet mijn ex-partner ook een kopie ID aanleveren en kan ik de hypotheek op mijn naam zetten?
Ja. Als het de bedoeling is of als de situatie is dat de partner ook debiteur blijft, dan willen wij ook graag een kopie ID van uw partner.