Verkoop leningenportefeuille NIBC
-
Wat betekent deze verkoop voor u?
Had u op 17 november 2021 nog een lening uitstaan bij Finqus?
Dit betekent dat uw lening is verkocht aan Hypinvest. Dan verandert er voor u in praktische zin niets. De voorwaarden van uw lening blijven ongewijzigd. Ook het rentepercentage dat u nu betaalt blijft gelijk tot aan het einde van uw renteperiode. De naam Finqus blijft voorlopig en u kunt gebruik blijven maken van hetzelfde klantenportaal. Ook het rekeningnummer waar u nu op betaalt wijzigt niet. Op uw (digitale) bankafschrift ziet u voortaan de naam van Stichting Hypotheek Ontvangsten terug omdat deze stichting namens Hypinvest de termijnbedragen van uw rekening afschrijft.Heeft u uw lening afgelost vóór 17 november 2021?
In dit geval is uw lening niet verkocht aan Hypinvest. Voor vragen kunt u contact opnemen met klacht@dsb.nl.Er zijn twee belangrijke wijzigingen:
1. Hypinvest Hypotheken B.V. is de eigenaar van uw (hypothecaire) lening. Hypinvest is een 100% dochteronderneming van NIBC Bank N.V. Wij zijn een Nederlandse bank met een rijke historie. De bank is opgericht in 1945 door de Nederlandse overheid en richt zich al lange tijd op het verstrekken van hypotheken. U kunt dus rekenen op veel expertise.
2. De naam wijzigt van de organisatie die uw termijnbedrag van uw rekening afschrijft. Op uw (digitale) bankafschrift ziet u voortaan de naam van Stichting Hypotheek Ontvangsten terug omdat deze stichting namens Hypinvest de termijnbedragen van uw rekening afschrijft. -
Waarom heeft Finqus / DSB mijn lening verkocht?
DSB Bank was de eigenaar van Finqus en uw leningovereenkomst. DSB Bank verkeerde sinds eind 2009 in faillissement. Door de verkoop van de leningportefeuille kan het faillissement worden afgerond.
Finqus heeft op 17 november 2021 alle vorderingen van nog uitstaande leningen overgedragen aan Hypinvest Hypotheken B.V. (kort: Hypinvest). Tevens heeft DSB Bank de kredietovereenkomst(en), waarin de voorwaarden van uw lening zijn vastgelegd, overgedragen aan Hypinvest Finqus Hypotheken B.V.
Had u op 17 november 2021 nog een lening uitstaan bij Finqus?
Dat betekent dat Hypinvest uw lening houdt en u voortaan klant bent van Hypinvest.
Voor deze verkoop zijn de twee stappen gevolgd waarover Finqus u als klant in september 2021 heeft geïnformeerd.Heeft u uw lening afgelost vóór 17 november 2021?
In dit geval is uw lening niet verkocht aan Hypinvest. -
Wie is NIBC?
NIBC Bank N.V. inclusief haar dochterondernemingen is een Nederlandse bank met een rijke historie. De bank is opgericht in 1945 door de Nederlandse overheid. In de loop der jaren heeft NIBC zich continu ontwikkeld. Zo richt NIBC zich al lange tijd op het verstrekken van hypotheken.
-
Wie is Hypinvest?
NIBC Bank N.V. inclusief haar dochterondernemingen is een Nederlandse bank met een rijke historie. De bank is opgericht in 1945 door de Nederlandse overheid. In de loop der jaren heeft NIBC zich continu ontwikkeld. Zo richt NIBC zich al lange tijd op het verstrekken van hypotheken.
-
Kan ik blijven betalen op dezelfde wijze / rekening?
U kunt gewoon blijven betalen op de manier die u gewend bent.
Automatische incasso
Maakt u gebruik van automatische incasso? De betaaldatum en het termijnbedrag wijzigen niet. De automatische afschrijvingen van uw termijnbedrag voor uw lening worden voortaan geïncasseerd door Stichting Hypotheek Ontvangsten inz. Hypinvest Hypotheken B.V. met rekeningnummer NL18 ABNA 0640 5653 44 en incassant ID NL30ZZZ342933640000. Dit geldt als u een hypothecaire of consumptieve lening heeft bij ons.
Handmatige (periodieke) overboeking
Maakt u zelf bedragen over voor de betaling van uw termijnbedragen of als extra aflossing op uw lening? U gebruikt hiervoor het rekeningnummer NL18 ABNA 0640 5653 44 op naam van Stichting Hypotheek Ontvangsten inz. Hypinvest Hypotheken B.V. Bij de verkoop van uw lening is het rekeningnummer niet aangepast, wel de tenaamstelling van deze rekening. De nieuwe tenaamstelling is Stichting Hypotheek Ontvangsten inz. Hypinvest Hypotheken B.V. Dit geldt als u een hypothecaire of consumptieve lening heeft bij ons.
Let op: heeft u in het verleden uw bank opdracht gegeven om periodiek (bijvoorbeeld elke maand) een betaling te doen voor uw lening, dan gebruikt u mogelijk de oude tenaamstelling. Dan kan uw overboeking door uw bank mogelijk niet in behandeling worden genomen. Voor de zekerheid willen wij u vragen om uw periodieke overboeking te controleren en de juiste tenaamstelling op te nemen.
-
Wat is het verschil tussen een 'vordering' en een 'kredietovereenkomst'?
Een vordering is het openstaande bedrag van de lening dat Hypinvest Hypotheken B.V. op u te vorderen heeft. Als u een lening afsluit wordt deze vastgelegd in een kredietovereenkomst. Dit is de overeenkomst waar alle afspraken over uw lening in staan, zoals de oorspronkelijke hoofdsom, de rente en looptijd. Onderdeel van de kredietovereenkomst zijn de algemene voorwaarden die op de overeenkomst van toepassing zijn.
-
Wat gebeurt er met de hypotheek of het pandrecht verstrekt als zekerheid voor de terugbetaling van mijn lening?
Als er een recht van hypotheek en/of pandrecht (en/of een borgtocht of ander nevenrecht) is gevestigd, is dit recht door de overdracht van de vordering mee overgaan naar Hypinvest.
-
Wat verandert er aan mijn (hypothecaire) lening na verkoop?
Uw lening overeenkomst en bijhorende Algemene Voorwaarden veranderen niet. De enige wijziging is dat Hypinvest eigenaar wordt van uw (hypothecaire) lening en u klant wordt van Hypinvest.
-
Veranderen de voorwaarden van de lening/hypotheek?
Uw lening overeenkomst en bijhorende Algemene Voorwaarden veranderen niet. De enige wijziging is dat Hypinvest eigenaar wordt van uw (hypothecaire) lening en u klant wordt van Hypinvest.
-
Krijg ik nieuwe inloggegevens voor het portaal?
Nieuwe inloggegevens zijn niet nodig, alles blijft hetzelfde ook de inhoud van het portaal.
-
Brengt deze verkoop kosten met zich mee?
Nee, deze verkoop brengt voor u geen kosten met zich mee. We kunnen het niet genoeg benadrukken maar voor uw (hypothecaire) lening verandert er helemaal niets. Uw rente, voorwaarden en maandtermijn veranderen niet door de verkoop aan Hypinvest.
-
Kan ik nu weer opnemen van mijn krediet?
Nee, het is helaas niet mogelijk om geld op te nemen van uw krediet.
-
Kan ik de hypotheek nu verhogen? Of een extra krediet afsluiten?
Het is helaas niet mogelijk om uw hypotheek te verhogen. Het is helaas ook niet mogelijk om een extra krediet af te sluiten.
-
Wijzigt door de overname mijn rentetarief?
De verkoop aan Hypinvest heeft geen invloed op uw rentetarief.
-
Ik heb een betaalafspraak met Finqus gemaakt, blijft deze doorlopen?
De inhoud van de afspraak blijft ongewijzigd, dus deze blijft doorlopen. U kunt ook nog steeds terecht bij dezelfde afdeling en/of uw contactpersoon.
-
Kan ik ook contact opnemen met NIBC?
Hypinvest geeft alleen informatie over uw lening. Wilt u informatie over uw lening? Bel ons dan op 010-242 1560 of stuur een e-mail naar info@finqusadministratie.nl. Wilt u advies over uw lening? Neem dan contact op met een financieel adviseur.
-
Ik heb een klacht/vraag over de eerdere behandeling door Finqus, waar kan ik terecht?
Had u op 17 november 2021 nog een lening uitstaan bij Finqus?
Dit betekent dat uw lening is verkocht aan Hypinvest. Als u een klacht heeft over de dienstverlening van Hypinvest of over uw lening, dan vindt u bij de ‘Veelgestelde vragen’ onze contactgegevens om een klacht kenbaar te maken.
Heeft u uw lening afgelost vóór 17 november 2021?
In dit geval is uw lening niet verkocht aan Hypinvest. Voor klachten of vragen kunt u contact opnemen met klacht@dsb.nl.
-
Wat gebeurt er met mijn verzekering indien Finqus/DSB Bank als begunstigde is aangewezen?
Als aan uw hypothecaire lening een verzekering verbonden is waarvan DSB Bank en/of Finqus de begunstigde is, geldt het volgende. DSB Bank en/of Finqus hebben afstand van hun rechten als begunstigde gedaan en hebben Hypinvest aangewezen als nieuwe begunstigde onder de verzekeringspolis. Dit betekent dat in geval van uitkering onder de verzekeringspolis, deze uitkering bij Hypinvest terechtkomt om uw lening (gedeeltelijk) af te lossen. DSB Bank en Finqus zullen uw huidige verzekeringsmaatschappij over deze wijziging informeren. Uw huidige verzekeringsmaatschappij blijft ongewijzigd.
Als sprake is van een partnerconstructie en uw partner heeft een onherroepelijke machtiging gegeven om een overlijdensuitkering uit de verzekeringspolis aan DSB Bank en/of Finqus te voldoen, gaan we ervan uit dat uw partner akkoord gaat met wijziging van de machtiging ten gunste van Hypinvest.
-
Wat gebeurt er met Finqus?
De naam Finqus blijft voorlopig bestaan. U kunt blijven rekenen op de ondersteuning van Hypinvest die u gewend was.
-
Wie is mijn financieel adviseur?
Hypinvest werkt samen met onafhankelijke tussenpersonen en financieel adviseurs in Nederland. U bent vrij om een tussenpersoon of financieel adviseur te kiezen die u kan helpen op het moment dat u advies over uw hypotheek nodig heeft. Deze tussenpersoon of financieel adviseur dient ingeschreven te zijn in de Kamer van Koophandel en te beschikken over een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) om te mogen adviseren over (hypothecaire) geldleningen. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een adviseur van De Hypotheker (hypotheker.nl), de Hypotheekshop (hypotheekshop.nl) of Huis en Hypotheek (huis-hypotheek.nl). Heeft u geen tussenpersoon of heeft u een vraag, dan kunt u contact met ons opnemen op telefoonnummer 010-242 1560.
-
Waar kan ik terecht voor vragen?
Heeft u een vraag over uw lopende hypotheek? Dan kunt u contact opnemen met 010-242 1560 of mail naar info@finqusadministratie.nl.
Heeft u advies nodig over uw lopende hypotheek? Dan kunt u contact opnemen met een financieel adviseur. Als u geen financieel adviseur heeft en in contact wilt komen met een financieel adviseur, neem dan contact op met 010-242 1560 of mail naar info@finqusadministratie.nl. Wij helpen u graag verder.Heeft u een vraag over een betalingsachterstand of betalingsregeling voor uw hypotheek? Dan kunt u contact opnemen met Wooncollect op telefoonnummer 070-342 9559 of mail naar info@wooncollect.nl.
Heeft u een vraag over een betalingsachterstand of betalingsregeling voor uw consumptieve lening? Dan kunt u contact opnemen met Bijzonder Beheer Consumptief op telefoonnummer 088-655 6816 of mail naar debiteurenbeheer@finqus.nl.